Nälkävuosien muistomerkin paljastus

su 26.8. klo 9.30

Sofia Magdalenan kirkko

Ruovedellä muistetaan tänä vuonna nälkävuosien 1866-1868 uhreja kunnioituksella, kiitoksella, rukouksella ja hiljaisuudella. Hautausmaalle pääportin ja kellotapulin väliselle alueelle asetetaan sydämen muotoinen muistokivi kertomaan ihmisten käymästä taistelusta nälkää, tauteja ja kuolemaa vastaan. Kiven paljastaminen tapahtuu ennen messun alkamista sunnuntai-aamuna 26. elokuuta. Juhlan ajankohta määräytyy Ruoveden kirkon 240-vuotisjuhlan mukaan.

Ruovedellä kuoli nälkään ja tauteihin 150 vuotta sitten yli 1300 ihmistä. Se oli n. 17 % paikkakunnan väkiluvusta. Erityisesti " köyhä vuosi 1868 " jäi aikakirjoihin ja muistoihin. Aika ajoin paikkakunnalla on aiheeseen palattu, tapahtumia, asioita ja uhrien taustaa selvitetty. Lapsikuolleisuus oli tuolloin suurta, kokonaisia perheitäkin jäi kuoleman saaliiksi. Avustustoimet jäivät riittämättömiksi. Hautausmaalta nousi kirkonkylään kalmanhaju, niin että Tampereen Sanomatkin siitä kirjoitti. Vainajia haudattiin keväällä joka sunnuntai kymmenittäin. Toukokuun 17 päivänä laskettiin kirkkomaahan peräti 103 vainajaa. Katastrofin suuruutta on nykyihmisen mahdotonta järjellään ymmärtää. Menneisyyden ihmisten kipujen muistaminen ei silti ole turhaa. Me tarvitsemme tunneälyä ja eläytymisen taitoa vielä tänäkin päivänä arkisen elämämme keskellä. Historia voi opettaa meitä.

Nälkävuosien muistomerkin saamista kirkkomaalle on toivottu jo pitkään. Ruoveden kunta ja seurakunta toteuttavat hankkeen, jonka alkuunpanijana on Kotiseutuyhdistys. Muistokiven asettaminen ja siihen liittyvät toimet toteutetaan koruttomasti. Erityispiirteenä juhlapäivässä on ainoastaan messun jälkeen osallistujille keittolounaan yhteydessä tarjottava pettuleipäpalanen. Nykyihmisen on hyvä muistaa, että määräosa leipää on riittävä annos ihmiselle vielä tänäkin päivänä.
  • Nuorille Nuorille