KIRKKOVENE

Kirkkovenekatoksessa on tuuhoskyläläisten vanha kirkkovene "Eeva" muistutuksena siitä, että Ruovesi on vanha kirkkovesipitäjä.

VAIVAISUKKO

Hautausmaan portilla työskentelee vaivaisukko. Se on valmistunut vuonna 1993 ja ukon on veistänyt Marko Salminen.

Kirkkosalin puolella on kaksi seurakunnan aikaisemmin käytössä ollutta vaivaisukkoa. Vanhempi on vuodelta 1845, toinen on astunut palvelukseen 1900-luvun vaihteessa.

MUISTOMERKIT

HL KURUN ONNETTOMUUDEN UHREJA 7.9.1929

"Mutta yli suurten voimallisten vetten pauhinnan./Yli meren kuohujen on herra korkeudessa voimallinen" PS 93:4.

Muistomerkki on paljastettu 10.9.1939 kymmenen vuotta onnetomuuden jälkeen. Siinä menehtyi kaikkiaan 9 ruovesiläistä. Heistä viisi on haudattu muistomerkin yhteyteen, yksi sen viereen. Muut perhehautoihin. Lisätietoa Kuru-laivan uppoamisesta tästä. Sivustolla on myös kuva tällä hetkellä yksityismailla Visuvedellä sijaitsevasta Kurun rungosta.

KAPINAN AIKANA MURHATTUJA

Siunauskaapplein ovelta vasemmalle. Muistomerkki on pystytetty 1925, haudassa lepää osa sisällissodan aikana surmatuista, mutta eivät kaikki

KARJALAAN JÄÄNEIDEN MUISTOKIVI

Pystytetty vuonna 1956. Ruovedelle evakoina tultiin erityisesti Kaukolasta ja Sakkolasta.

MUUALLE SIUNATTUJEN MUISTOLLE

"Kirkkautta kohti kulkee tie ristin juurelle se vie".

NÄLKÄVUOSIEN 1866-1868 UHRIEN MUISTOKIVI

Muistokivi on asetettu elokuussa 2018 kellotapulin vierustalle. Ruovesi oli yksi nälkävuosista eniten kärsineistä pitäjistä Suomessa. Noiden karmeiden vuosien aikana tälle hautausmaalle haudattiin noin 1 400 olojen heikentämää henkilöä, osittain joukkohautakaivantoihin.

SANKARIPATSAS 1939 - 1944

Suunnitellut kuvanveistäjä Lauri Leppänen. Valmistunut 1951. Paljastusjumalanpalveluksessa tunnelma oli harras, kuten kuvasta näkyy.

VAKAUMUKSENSA PUOLESTA KAATUNEET

"Aatteensa puolesta kaikkensa uhranneille työläissankareille". Muistomerkki on pystytetty pitkän suunnitelun jälkeen vuonna 1948. Sen on suunnitellut T. Hynninen. Tässä paikassa olevaan joukkohautaan on siunattu seuraavat punakaartissa kaatuneet henkilöt (1,2).

VAPAUSSOTURIEN MUISTOKIVI

On paljastettu 18.6. 1922. Tähän sankarihautaan on haudattu kaksitoista valkoisessa armeijassa kaatunutta ruovetistä. Kuva on paljastamista seuranneen vuoden tammikuulta.

Lisäksi kirkkopuistossa on J.L. RUNEBERGIN muistopatsas. Sen on suunnitellut ja valmistanut Heikki Varja. Muistopatsas on paljastettu vuonna 1954.