Hautapaikka

Arkku- ja uurnahaudan hallintaoikeus luovutetaan 50 vuoden määräajaksi. Hautaoikeuden haltijaksi merkitään puoliso tai muu lähiaomainen, jolloin hänelle luovutetaan hautakirja todisteeksi haudan lunastuksesta. Hautapaikan käyttäminen on mahdollista vain hautaoikeuden haltijan suostumuksella.

Hautauksen jälkeen

Haudan peittäminen suoritetaan seurakunnan toimesta. Viikonvaihteessa suoritetut hautaukset peitetään ensimmäisenä arkipäivänä. Omaisten tulee poistaa haudalta hautaamisen yhteydessä haudalle lasketut kukkalaitteet 14 päivän kuluessa. Seurakunnalla on oikeus poistaa kukkalaitteet määräajan jälkeen.

Hautojen kunnostus

Kesällä hautakummut tasoitetaan noin kahden viikon kuluttua hautauksesta. Talvella hautojen peiton yhteydessä jätetyt hautakummut tasoitetaan ja tiivistetään seurakunnan toimesta keväällä, kun maa on sulanut. Keväällä lumien sulamisen jälkeen tulee haudoilta poistaa kaikki roskat ja toimittaa ne jätteiden keräilyastioihin. Muistomerkkien taakse ei saa jättää säilytykseen lasimaljakoita, lyhtyjä tai muuta tavaraa, mitkä aiheuttavat haittaa tai jopa vaaraa hautausmaan hoitotyötä suorittaville henkilöille.

Hautamuistomerkit

Haudalle asettava muistomerkki on sijoitettava haudan rajojen sisäpuolelle.

Muistomerkin suositeltavat mitat arkkuhauta-alue:

1 hautasija, kiven leveys 70 - 90 cm, korkeaus 50 - 70 cm.

2 hautasijaa, kiven leveys 120 - 130 cm, korkeaus 55 - 85 cm.

3 hautasijaa, kiven leveys 180 - 200 cm, korkeus 60 - 90 cm.

Muistomerkin suositeltavat mitat uurnahauta-alue:

Kiven leveys 60 cm, korkeus 50 cm, sävyn tulee olla harmaa.

Enkelipatsas haudalla